Skrotning i Fränsta med pengar har förkommit av en krånglig återvinningsprocess. Det var typiskt, att en skrot tog betalt för omhändertagning av fordon och för urplockning från centrala bilregistret. Bara några bilägare till Volkswagen kunde skrota bilen gratis. Totalförstörda skrotbilar, som övergivits ,indikerar på den tidens sätt på bilskrotning Fränsta.
De konkreta miljöskadorna i skog och mark kan vara svåra att upptäcka. Och de gällande normerna från Miljövårdsverket var så diffust formulerade, att ingen ansvarig kunde härledas. Enligt klimatbalken är en fordonsinnehavare straffbar för sin personbil tills det är överlämnat för återvinning i Fränsta samt avfärdat på Trafikstyrelsen. Men den bestämmelsen har väl inte någon gång använts. Så nya stabila krav infördes. De extrema klimatmålen till bildemonteringarna via bilskrotsförfattningen fick flertalet att lägga ner verksamheten. Utan chans att miljöforma lokaler, sanering av alla naturskadliga vätskor och ämnen, med kunnande för handhavande och magasinering, nekades erforderlig godkännande. Många fler än hundra stycken av Sveriges bildemonteringar försvann eller pressades förändra verksamhetens inriktning.
Ny organisation underlättar för bilskrotning i Fränsta
BilSweden erhöll uppdraget att strukturera Länsstyrelsens anspråk för att skrota en bil i Fränsta. Utöver det gavs anvisningar till hopsamling och bilskrotning av skrotbilar, som vanligtvis övergavs i naturen. Anledningen för dessa klimatbrott var fordonsägarens kostnadsbesparing för bilskrotningen. Många skrivna artiklar i Dagens Arbete lastade Miljövårdsverkets slarv att blockera dessa sattyg.
Detta uppgavs som en av skälen i den nya författningen med kostnadsfri återvinning av bilar i Fränsta. BilSweden erhöll i uppgift att grunda en organisation, som förmådde verkställa ställda mål. Så de första konkreta auktoriserade skrotarna skapades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras kartell att utställa mottagningsbevis med bilskrotningsintyg finns inte idag. En lämplig bilåtervinnare får sin certifiering från Länsstyrelsen. En skriftlig begäran ska bifallas av naturförvaltningen, som avsynar att den kommande skroten åtföljer Trafikstyrelsens krav enligt ”bilskrotsförordningen”.
Bilskrotning i Fränsta ger ersättning
Ett fordonsvrak klassas som klimatskadligt avfall, och ska transporteras och befrias från skadliga ämnen på en bilskrot i Fränsta, enligt Länsstyrelsens villkor. Dessa visar i detalj hur de olika skrotarnas konstruktioner skall formges för att godkännas. Lika ordentligt beskrivs upprensning av klimatgiftiga skrota bilen reservdelar, oljor och material.
En gammal torkararm i Göteborg till Opel-Astra på bilskrot
Demontering, handhavande och magasinering tvingas accepteras av miljökontrollant en gång var tolfte månad. Efter demontering av hälsofarligt material är vraket inte längre ett miljöfördärvligt avfall utan fraktas till uppdelning och recycling. Nu för tiden är målet nittiofem % retur till ett för jämnan kretslopp i nytillverkning uppnått. Det betyder att bilinnehavarna kan återvinna bilen i Fränsta med ersättning, som kan ge ett par tusenlappar för en uttjänt bil. Före fragmentering tillhandahåller somliga skrotfirmor självplock av begagnade bildelar. Besökare kan upptäcka bildelar till en Daewoo till rena fantasipriser. Det finns också berättigade bilbärgare, som transporterar bilar, för bilskrotning i Fränsta, med kompensation. Stadgar för hanteringen av det naturvådliga avfallet återfinns i Miljövårdsverkets speciella tillstånd till bärgningsföretaget. En tillkommande kund kan enkelt granska detta på anlitat bolagets nätsida inför bokning.