Det har ständigt varit en skräck för fordonsinnehavare av gamla personbilar att man måste uppsöka personbilsinspektionen. Även om det är lätt att få bokat datum för besiktning i Huddinge förekommer den otrevliga uppfattningen att det kommer att kosta pengar. För femtio år sen kom riksdagsresolution om riktlinjer för AB Svensk Bilprovning och efter det startade de bindande granskningarna. På 2000-talet började med hiskliga väntetider vid beställning av bilgranskningar i Huddinge.
En avreglering var ofrånkomlig. Så för tio år sedan blev bilprovning oreglerad för hugade aktörer i personbilsområdet. Följden blev snarare en överetablering i stället för en god balans. Avstatliga medförde inte någon lindring för bilägarna. Inspektionsfundamentet har av självklara motiv snarare blivit skarpare ju längre tiden gått. Kategorier skrota bilen och prövningar av felaktigheternas drag återfinns alltjämt. Ett nivå 3-brist ger en fordonsverkstad hopp om ett lönsamt arbete, parallellt som en legitimerad återvinningsföretag är tämligen säker på meddelande om ett demolerat fordon , som bör skrotas till det eviga kretsloppet. Den enstaka fördelen med avregleringen av fordonsbesiktning i Huddinge blev att bilägaren kan uppsöka en besiktningshall på drop-intid.
Ändrade stadgar för bilgranskning i Huddinge resulterar vanligtvis till penningstraff
Men flera regler har just justerats. Nu innefattar inte kontrolltidpunkten som utgår ifrån nummerskyltens sista siffra. inte ens den obligatoriska kallelsen kvar. Fördenskull behöver bilägaren själv att hålla uppsikt på tillfälle för fordonsinspektion i Huddinge. Vid försummelse med det här erhåller fordonet körförbud. Och skulle fordonet stoppas av länsman, kostar det 1 500 kronor i böter. Det är bilinnehavarens plikt att känna till det här faktumet. Statskassan bedöms emellertid växa med ett antal miljoner kr från nonchalanta fordonsinnehavare.
Ägare beslutar personligen tillfälle för bilgranskningen i Huddinge
Men man kan själv styra, när den första kontrollen i Huddinge skall ombesörjas. Inte senare än 3 år efter att bilen tagits i bruk skall detta ske. 2 gången är inom två år.
Sedan ska personbilen besiktas årligen. På Transportstyrelsens sajt kan datumangivelse lätt upptäckas. Surfa in på deras hemsida och skriv in nummerskyltens nummer, så återfinns datumet där. Felaktigheterna eller bristerna som anträffas delas in i tre klasser. En nivå 1-påpekande innebär att den behöver lagas före nästa års-kontroll. Ett kategori 2-påpekande betyder, att det måste lagas inom 30 dagar med efterkontroll som följd. Kategori tre-anmärkning är ett säkerhetsfel, som ger körförbud genast. Fordonet får inte köras från fordonskontrollen Huddingei . Det här leder ofta till återvinning på en behörig bilskrot, som har befogenhet att skrota fordon med skrotningscertifikat för bortplockning från Transportstyrelsen register. Lägga märke till att flera missar att laga enkla klass 1-anmärkningar. Men sådan flyttas upp en kategori med begäran på ombesiktning vid nästkommande inspektion.
Omotiverade defekter påträffas av bilbesiktningen i Huddinge
Det finns tid och pengar att spara vid en lätt okulärkontroll inför bilbesiktningen i Huddinge. Konstigt nog är det brister med lätta ingripanden, som avslöjar kategori två-bristerna. Att fixa en lampa innebär en del stunder, att bilen godkänns utan ombesiktning för bilinspektionen i Huddinge. Nummerskyltsbelysningen leder bil kontrollanterna, men följs därefter av bromsljus. Skifte av en söndrig lampa kan möjligen förefalla jobbig för många.
Sälj skrotbilen i Glumslöv för bilskrot till bästa dagspris
Men det finns lätta instruktioner med filmer för flera av fordonsmärkena i You Tube. Ett annat frekvent fel på gamla personbilar är att oljelampans varningslampa på instrumentbrädet inte slocknar. Många besiktningsmän upptäcker den sluges lösning att rycka bort instrumentbelysningen. Men felet indikerar, att motorn drar omotiverat mycket bensin, så koldioxidutsläppet ökar möjligtvis över vad som är okey. Sensorn sitter på avgasröret vid katalysatorn och är simpel att byta. Den kan köpas till Peugeot från MärkesDemo.se under tusenlappen. Faran är enorm att det här simpla felaktigheten kan gestaltas som en brist i katalysatorn. I dessa fall kan omkostnaden för vissa fordonsmärken överstiga trettio tusen kr. Också klagomål på utslitna bildäck är återkommande för bilinspektionen Huddinge. Statistiskt är det flera som måste på ombesiktning med nya däck. Det är konstigt, eftersom det är mycket lätt att kolla för bilinnehavaren. Kraven är minst 1,6 millimeter mönsterdjup sommartid och tre mm på vinterväglag. Friktionen mot vägen avtar på däck under 3,0 millimeter. Så utprovning under kalla dagar kan orsaka onödiga trubbel. Men med enkla redskap kan avgiften, tillföljd av den periodiska personbilstillsynen Huddinge, förbli låg av den kloke bilägaren.