Länsstyrelsen är källan till flera av de största verksamhetsmoderniseringarna i Sverige. Alla bilskrotar livnärde sig genom skrotning med ersättning. Så länge den föreskrivna skrotpremien fanns, var legal skrotning i Fisksätra ett alternativ till en naturvådlig dumpning. När den drogs in tvingades hammaren upp i dagen och det var Trafikverket som höll i skaftet. Fordonstillverkarna betraktades vara ansvariga för insamling av skrotbilar med gratis bil demontering i Fisksätra. Bilfabrikanter bestämde sig för i samma ögonblick vissa legitimerade skrotar, som övertog skrotningen.
Men i utbyte fick endast de här utvalda företag beskaffenhet att utställa skrotbevis för avregistrering hos Vägverket. Igenom det här sättet fick bara en handfull skrotar auktorisation. Alla andra fick ta ersättning vid lämning av skrotbilen, men fråntogs rätten att fullgöra en tillåten bilskrotning i Fisksätra. Flera av företagslikvideringarna i närheten kom som ett brev med posten.
Ny organisation underlättar för bilskrotning i Fisksätra
Bilfabrikanterna erhöll uppdraget att strukturera Naturvårdsverkets villkor för demontering av personbilar i Fisksätra. Därtill gavs hänvisning till hopbringande och demontering av skrotbilar, som ofta övergetts i naturen. Förklaringen för dessa klimatförbrytelser var bilinnehavarens besparing av kostnaden för att skrota bilen.
Flera publicerade artiklar i Kungälvs Posten riktade myndigheternas vårdslöshet att avstyra dessa dumheter. Detta deklarerades som en av orsakerna i den nya bestämmelsen med kostnadsfri bilskrotning i Fisksätra. Biltillverkarna fick i uppgift att skapa en plattform, som kunde genomdriva inriktade syftemål. Så de första verkligt legitimerade bilskrotarna inrättades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras ensamrätt att utställa mottagningskvittens med skrotningsintyg föreligger inte idag. En lämplig bildemontering får sin certifiering från Trafikverket. En skriftlig begäran måste tillstyrkas av miljömyndigheten, som övervakar att den kommande bilskroten lyder Miljövårdsverkets begäran enligt ”återvinningsförfattningen”.
Bilskrotning i Fisksätra ger ersättning
En skrotbil stämplas som miljöfarligt avfall, och ska transporteras och befrias från skadliga ämnen på en skrot i Fisksätra, enligt myndighetskraven. De här demonstrerar i detalj hur de diverse företagens byggnader skall formges för att tillåtas. Lika ordentligt karakteriseras saneringen av klimatgiftiga delar, vätskor och substanser. Demontering, handhavande och förvaring tvingas godtas av naturinspektörer att skrota bilen en gång var tolfte månad. Efter tömning av skadliga ämnen är vraket inte längre ett naturgiftigt avfall utan sänds till sönderdelning och återanvändande.
Skicka efter från bilskrot ventilkåpa till Ford-Cortina i Göteborg genom Bildelsbasen
I dag är målsättningen nittiofem procent retur till ett ständigt kretslopp i nytillverkning uppnått. Det medför att fordonsägarna kan återvinna bilen i Fisksätra med betalning, som kan uppgå till flera tusen kronor. Före återvinning av bilen tillåter vissa bildemonteringar självplock av begagnade bildelar. Kunder kan upptäcka bilkomponenter till en Cooper till rena vrakpriser. Det finns även auktoriserade bärgare, som fraktar personbilar, för återvinning av personbilar i Fisksätra, med kompensation. Stadgar för behandling av det miljöhotande avfallet finns i Miljövårdsverkets specifika medgivande till bärgningsföretaget. En framtida kund kan lätt avsyna det här på anlitat rörelsens nätsida före uppdrag.