Besikta eller skrota bilen i Nykvarn

Hur skulle fordonsflottan i Sverige sett ut förutan krav på fordonsgranskning i Nykvarn? Man tvingas gå bakåt i tiden till inledningen av 60-talet för att få besvarande på spörsmålet. Men det är enkelt att antaga. Inte ett skvatt annat än sammanbrott och förödelse. Det hade eventuellt dugt att sänka maxhastigheten till femtio km/h på alla vägar. Men mer problem framkallades av den statliga bilbesiktningen, som började som monopolaktör för femtio år sedan. Som flertalet andra handhades det inte särskilt bra. Gigantiska väntetider vid beställning, samt bristerna vid försök till ombeställning för personbilsundersökning i Nykvarn vållade otaliga tvingade körförbud. Och bilinnehavarna gormade över dessa effekter. Så regeringen släppte marknaden fri via avreglering tjugohundratio. Flertalet lockade företag väntade för att starta en oberoende bilprovning.

Efter en tid blev branschen överetablerad med stora svårigheter. För bilägaren förändrades inte den konstiga uppfattningen strax före nästkommande granskning. Det sämsta som kunde ske var att få ett klass tre-felaktighet i protokollet. Lagningen skulle slå omilt i ekonomin, då däremot en verkstad gnuggade händerna inför ett lönsamt arbete. Men båda bör vara insiktsfull om den certifierade bilskroten, som med säkerhet ordnat för framtida återvinningar med en naturälskvärda skrotningar. Så när tiden är kommen för den bindande bilbesiktningen i Nykvarn är det endast att åka in på närmaste bilprovning.

Förändrade stadgar för bilkontroll i Nykvarn leder ofta till penningstraff

Men några riktlinjer har nyligen justerats. Nu innefattar inte besiktningstiden grundad på nummerskyltens sista siffra. inte ens den obligatoriska kallelsen kvar.

Därför måste fordonsinnehavaren själv att observera datum för personbilsundersökning i Nykvarn. Misslyckas man med detta skrota bilen erhåller bilen körförbud. Och skulle bilen stoppas av länsman, kan körkortet ryka. Det är fordonsägarens plikt att känna till det här faktumet. Statens inkomster beräknas dock stärkas med ett antal miljoner kr från slarviga ägare.

Fordonsägare bestämmer själv tillfälle för personbilsinspektionen i Nykvarn

Men man kan personligen bestämma, när den första kontrollen i Nykvarn ska verkställas. Inte senare än 3 år efter att personbilen registrerats i Sverige. Andra gången är inom tjugofyra månader. Sedan skall bilen testas senast var fjortonde månad. På Länsstyrelsens nätsida kan tidpunkten lätt anträffas. Surfa in på deras internetsida och skriv in nummerskyltens nummer, så finns datumangivelsen där. Felaktigheterna eller bristerna som avslöjas delas in i 3 klasser.

En nivå ett-anmärkning medför att den måste repareras innan nästa års-granskning. Ett kategori två-påpekande har den betydelsen, att det skall fixas inom en månad med ombesiktning som påföljd. Nivå 3-felaktighet är ett säkerhetsbrist, som innebär körförbud genast. Fordonet får inte köras från personbilsgranskningen i Nykvarn. Det här leder ofta till återvinning på en auktoriserad skrot, som har tillåtelse att skrota fordon med skrotningscertifikat för avregistrering. Beakta att flera missar att åtgärda lätta klass ett-felaktigheter. Men sådana flyttas upp en nivå med krav på ombesiktning vid framtida kontroll.

Omotiverade felaktigheter uppdagas av fordonsbesiktningen i Nykvarn

Det finns tid och pengar att spara vid en simpel okulärkontroll före fordonsbesiktningen i Nykvarn. Märkligt nog är det defekter med simpla åtgärder, som upptäcker klass 2-bristerna. Att fixa ett dåligt hjul betyder många tillfällen, att personbilen godkänns utan ombesiktning för bilinspektionen i Nykvarn. Skyltlampor leder bil kontrollanterna, men följs tätt av bromljus. Att ersätta en defekt ljuskälla kan möjligen förefalla påfrestande för många. Men det återfinns simpla anvisningar med bilder för de flesta fordonsmärkena i You Tube. Ett annat problem på gamla fordon är att motorlampans varningslampa på instrumentpanelen inte slocknar. Många bilinspektörer avslöjar den listiga trixet att plocka väck glödlampan. Men felaktigheten visar på, att personbilen förbrukar obehövligt mycket drivmedel, så koldioxidutsläppet tilltar eventuellt över max godkänd. Sonden är placerad på avgasröret vid katalysatorn och är okomplicerad att byta.

Den kan införskaffas till Škoda från Bds.se under 700 kronor. Faran är enorm att det här simpla bristen kan uppfattas som en defekt i katalysatorn. I sådana fall kan avgiften för vissa bilmärken överskrida 30 000 kr. Även tillrättavisning på däckens mönsterdjup är återkommande för bilinspektionen i Nykvarn. Statistiskt är det många som måste på ombesiktning med nya däck. Det är konstigt, eftersom det är väldigt spartanskt att granska för bilägaren. Kraven är åtminstone en komma sex millimeter mönster sommartid och tre millimeter på vintern. Friktionen mot vägbanan minskar på däck under tre millimeter. Så testande under vintern kan förorsaka onödiga problem. Men med lätta medel kan avgiften, på grund av den periodiska bilinspektionen i Nykvarn, hållas till ett minimum av den smarte bilinnehavaren.