Först ett besök för bilbesiktning i Bollnäs, därnäst kostsamma renoveringar på en bilverkstad, efter noga tänkande att återvinna bilen hos närliggande behörig bilskrot. En stor del av de trettiofem % bilägare, som får allvarliga tvåor i bilprovningens rapport, vid den obligatoriska kontrollen, måste gå igenom ekluten. Och sedan lång tid tillbaka gäller det vad 12 månad för de flesta. Naturvårdsverket startade AB Svensk Bilprovning för 50 år sedan.
Men bilbeståndet växte det stabbiga bolaget över huvudet. Så skrota bilen avstatliga svensk bilprovning år 2010 överraskade inte allmänheten ett dugg. Allt för långa kötider för bokningar och avbokningar ledde till flera påtvingade körförbud, som avslöjade systemets misslyckande. Många nyetablerade provningshallar skiftade ändå snart på den dåliga utvecklingen. Med ett system utan tidsbokning för personbilskontroll i Bollnäs, löstes många besvär för glada fordonsägare.
Förändrade regler för fordonsgranskning i Bollnäs leder ofta till vite
Men flera föreskrifter har nyss ändrats. Nu innefattar inte kontrolltidpunkten grundad på registreringsnumrets sista siffra. Inte heller är den föreskrivna kallelsen kvar. Därför måste fordonsinnehavaren personligen att hålla uppsikt på datum för fordonskontroll i Bollnäs. Bommas det här får bilen körförbud. Och skulle fordonet stoppas av ordningsmakten, kan körkortet ryka. Det är fordonsinnehavarens skyldighet att känna till detta faktum. Statskassan beräknas dock stärkas med ett antal miljoner kronor från nonchalanta ägare.
Ägare avgör personligen tillfälle för bilbesiktningen i Bollnäs
Men man kan själv styra, när den 1 inspektionen i Bollnäs behöver genomföras. Inte senare än tre år efter att bilen registrerats i Sverige. Andra gången är inom 2 år. Sedan skall fordonet besiktas senast var fjortonde månad. På Trafikstyrelsens nätsida kan tidpunkten enkelt påträffas. Öppna deras internetsida och slå nummerskyltens nummer, så finns tiden där. Felaktigheterna eller defekterna som avslöjas delas in i 3 kategorier. En nivå ett-anmärkning medför att den behöver repareras inför nästa års-inspektion. Ett nivå 2-anmärkning medför, att det skall åtgärdas inom en viss tid med efterkontroll som följd. Klass 3-anmärkning är ett säkerhetsbrist, som ger körförbud direkt. Fordonet får inte köras från fordonsgranskningen i Bollnäs. Det här leder ofta till skrotning på en legitimerad bilskrot, som har befogenhet att skrota fordon med skrotningscertifikat för avregistrering. Beakta att många glömmer att åtgärda enkla klass 1-anmärkningar. Men sådana flyttas upp en kategori med krav på ombesiktning vid annalkande inspektion.
Obehövliga defekter uppdagas av fordonsinspektionen i Bollnäs
Det finns tid och pengar att spara vid en enkel självkontroll före bilbesiktningen i Bollnäs. Märkligt nog är det brister med lätta åtgärder, som uppdagar nivå 2-felaktigheterna. Att ombesörja lampbyte innebär många tillfällen, att bilen accepteras utan efterkontroll för fordonsinspektionen i Bollnäs. Nummerskyltsbelysningen är det mest av enligt bil kontrollanterna, men följs tätt av blinkersbelysning. Skifte av en trasig ljuskälla kan möjligtvis förefalla besvärlig för flera. Men det finns enkla anvisningar med bilder för flera av bilmärkena i You Tube.
Ett annat ofta förekommande felaktighet på gamla fordon är att oljelampans varningslampa på instrumentbrädet inte slocknar. De flesta besiktningsmän avslöjar den finurliga trickset att peta bort instrumentbelysningen. Men oriktigheten indikerar, att personbilen konsumerar onödigt mycket bensin, så koldioxidutsläppet ökar möjligtvis över max godkänd. Sensorn är placerad på avgasröret vid katalysatorrenaren och är simpel att byta ut. Den kan införskaffas till Mini från Ad bildelar under 700 kronor. Faran är enorm att det här enkla felet kan tolkas som en brist i katalysatorn. I dessa fall kan priset för en del fordonsmärken överstiga trettio tusen kronor. Även tillrättavisning på däckens mönsterdjup är frekventa för bilinspektionen Bollnäs.
Alla fordon når inte bilskrotning i Eskilstuna
Statistiskt är det en del som måste på efterkontroll med nya hjul. Det är konstigt, eftersom det är mycket enkelt att syna för bilinnehavaren. Kraven är åtminstone 1,6 mm mönster sommartid och 3,0 mm på vinterväglag. Friktionen mot vägen minskar på däck under 3,0 millimeter. Så utprovning under vintern kan förorsaka onödiga trubbel. Men med enkla medel kan avgiften, tillföljd av den årliga bilbesiktningen Bollnäs, hållas till ett minimum av den kloke fordonsinnehavaren.