Det finns bilägare , som än idag inte känner till att trasiga fordon i Färjestaden avyttras med rejäl förtjänst. Det är nog orsaken att uttjänta fordonsvrak kan hittas övergivna på otaliga avskärmade områden. Att skrota ett uttjänt fordon händer möjligen en gång i en persons livstid, så de okunniga borde inte tyngas med sin inbillning.
Plånboken har hela tiden varit anledningen till de flesta besluten, som inte jämt är klimatkloka. Men Länsstyrelsen har sett till att den gamla traditionen har tillintetgjorts. Utgiften för bilskrotningen, som legat på fordonsägaren, befalldes bekostas av bilproducenterna. Så bilskrotning och avfärdande från bilregistret blev avgiftsfri. returbilen beordrades även planlägga för insamling och återvinning av landets fordonsvrak. Undertiden meddelades en ny skrotningsföreskrift, som bas för ett komplicerat naturanpassat och kontrollerat arbetsagenda till ackrediterade skrotar. Allt detta medförde ett gynnsamt pris på fordonsvraken. Så betalning blev snarare ett kärkommet tillskott hos skroten.
En bil som skall skrotas i Färjestaden kan avyttras med duglig betalning
Den skarptänkta bilägaren säljer numera sin skrotbil i Färjestaden med en ersättning, som tydligt överskrider den avvecklade statliga skrotningspremien. Det föreligger flera intressenter. Skrotfirmor med självbetjäning av begagnade komponenter ger vanligtvis mer ersättning för en ålderstigen Lada.
Men ska vara observant på en del fuffens och tricks i branschen. Under ”defekta bilar inhandlas” radas olika företag upp i Kungälvs-Postens annonser. Lockbeten, som betalning med 10 000-tals kronor, efterträds varandra. Värdet av en skrotad uttjänt bil överkommer bilskrot Göteborg inte ens tredjedel av utlovat summa. Så dessa svarta aktörer, som inte tillhör de ackrediterade företag, kan inte betala de pengarna för ett fordon, som ska demonteras med legitim redogörelse. Det kommer säljaren snabbt fatta. Ett tips är att köra på på ett överenskommet summa då och hör med en uppriktig köpare, som företräder en certifierad bildemontering.
Trasiga fordon från Färjestaden fixas som alternativ för bildemontering
Att trasiga fordon i Färjestaden krängs till människor, och deras syfte är att åter föra in bilarna i trafik, är ett stigande besvär. Och många fall händer det utan bilägarens insikt. Tragiskt nog är det allför sent, att rättsvetenskapligt rätta till en dylik oegentlighet framöver. Bara ett undertecknat mottagningskvittens med skrotintyg, av en ackrediterad bilåtervinnare eller av likvärdig avtalad firma, kan hindra kommande falsarier. Det här skrotningsintyget är dessutom till underlag för Transportstyrelsens borttagning i bilregistret. När defekta bilar säljes har fordonsägarna lite att beakta. Intentionen, att skrota bilen med demontering, i ett ändlöst och miljövänligt kretslopp, är otryggt innan den är lämnad hos en godkänd bilåtervinnare.
Kan ägaren personligen överlämna in bilen är problemet löst, och han kan också förvänta sig den högsta ersättningen. Behöver bärgningsbil anlitas finns dock möjligheter att få betalning och säkerställa bilens mål. För transport av ett kasserat fordon, som kategoriseras klimatskadligt restprodukt, behövs licens från Trafikverket. Det här kan avsynas på företagets hemsida innan beställningen. Och genom erhållande av ett undertecknat mottagningskvittens med skrotningsintyg, i byte av reg. bevis del 2, kan bilinnehavaren förvänta sig sig, att den gamla ”pärlan” behandlas riktigt och på ett miljöförnuftigt vis.