Ett strukturerat skrotningsplan av de uttjänta fordonen i Fågelvikshöjden har inneburit, att ägarna kan erhålla en bra ersättning vid inlämning till en ackrediterad bilåtervinnare, när man bestämt sig för att lämna bilen för skrotning. Till följd av en föränderlig ny händelse förbiser flera människor dylik vägledning. Så man följer en gammal sed för att spara pengar. Det är inte länge sedan bilskrot Göteborg medförde utgifter på 1700 kr.
Med detta i minne hamnar flertalet dumpade bilvrak ute i omgivningen. Den konträra klimatinverkan har skildrats med flera referat i olika tidningar. Bilägarna mister inte bara betalningen utan äventyrar dessutom rejäla utgifter för transport. Igenom lagen, att ingen får beröra andras tillhörigheter, har klimatskurkarna undkommit polisen. Men nuförtiden har miljötjänstemannen görlighet att vidta åtgärder med stöd av klimatlagen. Som alternativ för att mottaga några tusenlappar på en bilskrot kan bötesstraffet bli betydligt mycket dyrare.
En defekt personbil från Fågelvikshöjden kan saluföras med bra ersättning
Den kloke fordonsägaren avyttrar nuförtiden sin kasserade bil som är skrot i Fågelvikshöjden med en skrotpeng som kompensation, som tydligt överkommer den nedlagda obligatoriska skrotningspremien. Det föreligger flera kunder. Företag med självbetjäning av beg. bildelar erbjuder många gånger mer ersättning för en gammal Hyundai. Men skall vara uppmärksam på en del oegentligheter och rävspel i affärsgrenen. Under “trasiga fordon köpes” radas olika skrotnissar upp i Nya Lidköpings-Tidningens säljbudskap. Lockar med betalning med tiotusen-tals kr, turas om med varandra.
Priset av en skrotad uttjänt bil överkommer inte ens 1/3 av utlovat betalning. Så dessa svarta aktörer, som inte är en del av de godkända företag, kan inte spendera de pengarna för en bil, som skall skrotas med legal redovisning. Det kommer kunden så småningom fatta. Ett förslag är att hålla fast på ett enigt summa då och hör med en uppriktig kund, som representerar en auktoriserad bilåtervinnare.
Defekta bilar i Fågelvikshöjden kommer ofta ut i trafik igen
Att söndriga personbilar i Fågelvikshöjden krängs till människor, som har för avsikt att återföra bilarna i trafik, är ett ökande problem. De flesta gånger sker det utan fordonsägarens insikt. Tyvärr är det för sent, att rättsligt korrigera en dylik oegentlighet i efterhand. Uteslutande ett underskrivet mottagningskvittens med bilskrotsintyg, av en behörig skrotfirma eller av likvärd avtalad firma, kan avvärja blivande problem. Detta skrotningsintyget ligger dessutom till grund för Trafikverkets bortplockning i fordonsregistret. När skrotbilar säljes har bilägarna lite att ha i åtanke.
Intentionen, att skrota bilen med återvinning, i ett oändligt och naturvänligt kretslopp, är i fara innan den är lämnad hos en ackrediterad bilåtervinnare. Kan bilägaren själv köra in sitt uttjänta fordon är det inga bekymmer, man kan då också räkna med den bästa ersättningen. Måste hämtning anlitas finns likväl möjligheter att få ersättning samt säkra bilens destination. För transport av en uttjänt bil, som stämplas klimatkritiskt avfall, fordras behörighet från Trafikverket. Detta kan avsynas på företagets webbsida innan bokning. Och genom erhållande av ett undertecknat mottagningsbekräftelse med bilskrotsintyg, i byte av reg. bevis del 2, kan bilägaren räkna med sig, att den åldriga “rariteten” omhändertas seriöst och på ett naturvänligt förfarande.