Det förekommer fordonsägare, som än idag inte vet att söndriga personbilar i Mantorp saluförs med mycket bra avkastning. Det är nog orsaken att uttjänta fordonsvrak kan upptäckas dumpade på många avskärmade områden.
Att lämna sin bil för skrot sker måhända en gång i en människas levnadsålder, så de obildade borde inte belastas med sin vanföreställning. Plånboken har hela tiden varit anledningen till många av besluten, som inte alltid är naturvänliga. Men Naturvårdsverket har sett till att den klassiska seden har brutits.
Omkostnaden för bilskrotningen, som legat på bilägaren, befalldes betalas av fordonstillverkarna. Så återvinning och avregistrering blev kostnadsfri. returbilen pressades även organisera för upphämtning och återanvändning av landets bilvrak. Under tiden delgavs en ny bilskrotningsstadga, som fundament för ett tufft klimatanpassat och övervakat uppdragsagenda till legitimerade bildemonteringar. Allt detta resulterade i ett positivt belopp på skrotbilen. Så ersättning blev istället ett kärkommet tillskott hos skrotfirmorna.
En bil som skall skrotas från Mantorp kan avyttras med mycket bra ersättning
Den påhittiga bilägaren säljer nuförtiden sin kasserade bil som är skrot i Mantorp med en betalning, som klart överstiger den nedlagda statliga skrotpremien. Det förekommer flera spekulanter. Bilskrotar med egenplock av beg. delar betalar ofta en extraslant för en äldre Koenigsegg.
Men det gäller att vara uppmärksam på vissa bedrägerier och ojustheter i affärsgrenen. Under “skrotbilar inköps” spaltas olika aktörerna upp i Lysekilspostens säljbudskap. Lockar med ersättning med 10 000-tals kr, avlöser varandra. Värdet av ett fragmenterat fordon överskrider inte ens tredjedel av lovat ersättning. Så dessa skumma bolag, som inte ingår i de ackrediterade skrotarna, kan inte betala det beloppet för en uttjänt bil, som skall demonteras med legal redovisning. Det kommer kunden snabbt inse. Ett tips är att hålla fast på ett enigt pris då och hör med en seriös kund, som företräder en godkänd bildemontering.
Defekta bilar i Mantorp hamnar lätt i felaktiga händer
Att söndriga personbilar i Mantorp krängs till personer, deras intention är att åter föra in dessa i trafik, är ett stigande besvär. Och många fall sker det utan fordonsägarens vetskap. Dessvärre är det för sent, att rättsvetenskapligt rätta till en sådan missförhållande i efterhand. Enbart ett påskrivet mottagningskvittens med skrotintyg, av en behörig bilskrot eller av liktydig avtalad aktör, kan hindra kommande falsarier. Det här intyget är också till grund för Trafikverkets borttagning i bilregistret.
När defekta bilar krängs har fordonsägarna en del att uppmärksamma. Intentionen, att få sin bil skrotad med fragmentering, i ett oändligt och naturförnuftigt kretscykel, är i fara innan den är lämnad på en certifierad bilåtervinnare. Kan fordonsägaren personligen överlämna in bilen löses problemet, och han kan också räkna med den bästa betalningen. Skall hämtning anlitas finns likväl möjligheter att få ersättning samt säkra skrotbilens destination. För bärgning av en skrotbil, som kategoriseras klimatohälsosamt avfall, erfordras licens från Transportstyrelsen. Detta kan inspekteras på företagets sajt innan beställningen. Via mottagande av ett undertecknat mottagningskvittens med skrotningsintyg, i utbyte av registreringsbeviset, kan säljaren räkna med sig, att den gamla “klenoden” omhändertas adekvat och på ett miljövänligt sätt.