Det är massa som undrar hur hög betalning man får för en kasserad bil som är skrot i Skärhamn. Trafikverket har igenom en bestämmelse till bilproducenterna beordrat att all bildemontering av ett komplett fordon skall vara kostnadsfri. Returbilen skall dessutom borga för insamling och bilåtervinning av fordonen. Under ett antal år har skrotningsmetoden uppnått uppemot hundraprocentigt och oändlig kretslopp av de före detta oanvändbara bilvraken.
För några år sedan valde flera bilägare låta fordonet rosta sönder utom uppsikt för att slippa demonteringsutgiften. Men de klimatfördärvande vraken kan numera säljas med mycket bra avkastning. Igenom upprensning och skrota bilen på Tjörn enligt bilskrotsförordningen har odugliga miljömonster fått ett respektabelt betydelse. Så att lämna sin uttjänta bil utan ersättning är numera är som att kasta pengarna i sjön.
En bil som skall skrotas från Skärhamn kan avyttras med god betalning
Den företagsamma fordonsägaren avyttrar idag sin bil som skall skrotas i Skärhamn med en betalning, som tydligt överstiger den avslutade obligatoriska bilskrotningspremien. Det existerar en del kunder. Företag som bilskrot med egenplock av beg. bildelar ger ofta bättre betalt för en ålderstigen DeLorean.
Men det gäller att vara vaksam på en del oegentligheter och rävspel i branschen. Under ”söndriga personbilar köpes” radas olika företag upp i Lysekilspostens säljerbjudande. Lockar med betalning med tiotusen-tals kronor, turas om med varandra. Vinsten av ett fragmenterat fordon överstiger inte ens 25 % av utlovat betalning. Så dessa svarta företag, som inte tillhör de legitimerade företag, kan inte erlägga det beloppet för en uttjänt bil, som måste demonteras med laglig redogörelse. Det kommer kunden snart genomskåda. Ett förslag är att köra på på ett överenskommet pris då och ring en ärlig kund, som företräder en behörig skrotfirma.
Trasiga fordon från Skärhamn lagas istället för att skrotas
Att skrotbilar i Skärhamn avyttras till personer, som har för avsikt att åter föra in dessa i trafik, är ett växande besvär. Flera fall sker det utan bilägarens insikt. Tyvärr är det försent, att rättsvetenskapligt justera en dylik oegentlighet längre fram. Enbart ett undertecknat mottagningsbevis med skrotningsintyg, av en godkänd skrot eller av sådan avtalad firma, kan avstyra blivande falsarier. Det här skrotintyget ligger dessutom till grund för Trafikstyrelsens borttagning i bilregistret. När söndriga personbilar avyttras har bilinnehavarna mycket att överväga.
Ändamålet, att skrota sitt fordon med bilåtervinning, i ett ständigt och klimatförnuftigt kretscykel, är otryggt innan den hamnat på en behörig bilåtervinnare. Kan bilägaren personligen lämna in bilen löses problemet, man kan då dessutom förvänta sig den bästa ersättningen. Skall hämtning engageras finns likväl chans att få betalning samt säkerställa skrotbilens destination. För hämtning av ett kasserat fordon, som kategoriseras miljökritiskt avfall, fordras medgivande från Trafikverket. Det här kan granskas på företagets nätsida innan beställningen. Via erhållande av ett utskrivet mottagningsbevis med skrotningsintyg, i utbyte av registreringsbeviset, kan bilägaren räkna med sig, att den åldriga ”pärlan” omhändertas adekvat och på ett naturförnuftigt sätt.