Det finns fordonsinnehavare, som än idag inte har kunskap om att trasiga fordon i Kungälv säljes med mycket bra vinst. Det är antagligen skälet att skrotbilar kan påträffas dumpade på många avskärmade ställen. Att lämna och skrota bilen i Kungälv sker möjligtvis en gång i en individs levnadsålder, så de okunniga borde inte belastas med sin villfarelse. Egna ekonomin har alltid varit orsaken till många av besluten, som inte jämt är naturintelligenta.
Men Länsstyrelsen har känt till att den gamla seden har brutits. Kostnaden för bildemonteringen, som legat på fordonsinnehavaren, beordrades betalas av bilfabrikanterna. Så återvinning och avregistrering på bilskrot i Kungälv blev gratis. BilSweden ålades också planera för hämtning och skrotning av landets fordonsvrak. Samtidigt tillkännagavs en ny skrotningsbestämmelse, som fundament för ett tufft naturlämpat och granskat jobbprogram till legitimerade skrotar. Allt detta innebar ett bra pris på den uttjänta bilen. Så betalning blev snarare ett välkommet tillskott på skroten.
En uttjänt bil från Kungälv kan avyttras med god ersättning
Den påhittiga fordonsinnehavaren avyttrar idag sin defekta personbil i Kungälv med en betalning, som tydligt överskrider den nedlagda statliga skrotpremien. Det finns otaliga spekulanter. Bildemonteringar med självbetjäning av begagnade reservdelar betalar många gånger mer ersättning för en gammal Morgan. Men ska vara uppmärksam på vissa fuffens och tricks i affärsgrenen. Under ”söndriga personbilar förvärvas” radas skilda skrothandlare upp i Kvällspostens säljbudskap. Lockar med ersättning med tiotusen-tals kronor, avlöser varandra.
Värdet av ett fragmenterat fordon överträffar inte ens tredjedel av utlovat belopp. Så dessa svarta företag, som inte är en del av de ackrediterade skrotföretagen, kan inte spendera de pengarna för ett fordon, som ska skrotas med legitim redovisning. Det kommer kunden snabbt upptäcka. Ett förslag är att hålla fast på ett enat belopp då och kontakta en ärlig köpare, som företräder en behörig bilskrot.
Skrotbilar i Kungälv fixas som alternativ för bildemontering
Att trasiga fordon i Kungälv säljes till personer, och deras syfte är att återföra bilarna i trafik, är ett tilltagande besvär. Flera gånger händer det utan bilägarens vetskap. Sorgligt nog är det försent, att rättsgiltigt rätta till en sådan oegentlighet längre fram. Endast ett påskrivet mottagningskvittens med bilskrotsintyg, av en certifierad bilåtervinnare eller av likvärd avtalad företag, kan förhindra kommande konstigheter. Detta skrotningsintyget är dessutom till grund för Transportstyrelsens avregistrering i vägregistret. När defekta bilar avyttras har ägarna mycket att beakta. Avsikten, att få sin bil skrotad med återvinning, i ett ständigt och naturklokt kretsbana, är hotat innan den är lämnad på en legitimerad bilskrot.
Kan bilinnehavaren själv ta in bilen är problemet löst, man kan då även förvänta sig den bästa betalningen. Skall bärgare lejas finns likväl potential att få betalning och säkerställa bilens mål. För transport av ett kasserat fordon, som rangordnas klimatohälsosamt restprodukt, erfordras tillstånd från Trafikverket. Detta kan avsynas på företagets webbsida före bokning. Via erhållande av ett undertecknat mottagningsbevis med skrotintyg, i växling av registreringsbeviset, kan bilinnehavaren räkna med sig, att den åldriga ”rariteten” omhändertas riktigt och på ett naturklokt vis.