Att trasiga fordon avyttras i Nättraby kan låta som en utopi. Det är inte så länge sedan det bästa alternativet att skrota ett uttjänt fordon var att överge åbäket i skogen. Och alla föreskrifter om förbud om tillgrepp, av annans egendom, gav resultatet att förövarna undkom ansvaret. Oavsett de konstaterbara naturkruxen tycktes samhällsorganen stå häpnaste, då problemen om hämtning av fordonsvraken debatterades i en ändlös rundgång. Transportstyrelsen påträffade likväl en möjlig lösning. bilfabrikanterna anklagades som vållande.
De tvingades bekosta för hämtning och bilskrotning. Därtill introducerades krav på en 95 % återanvändning. Numera har dessa krav förverkligats. skrotbilar som transporteras till en godkänd bilskrot, utgör en del i ett givande kretslopp i nyframställning. Klimat-, kapacitet- och framställningsreserv är nog stora för att ersätta bildemonteringen. Men fortfarande överges flera skrotbilar. Men sämst av allt, är att många hamnar i olaglig aktivitet. Olaglig utrikeshandel och åter införande av trafik- och naturskadliga personbilar stjälper i viss grad Naturvårdsverkets tuffa förordningar i uppsåt att förbättra naturen.
En bil som skall skrotas från Nättraby kan säljas med mycket bra betalning
Den företagsamma fordonsägaren avyttrar i dag sin defekta personbil i Nättraby med en skrotpeng som kompensation, som klart överkommer den avvecklade obligatoriska bilskrotningspremien. Det föreligger flera köpare.
Skrotfirmor med självplock av beg. komponenter erbjuder för det mesta en extraslant för en gammal Chrysler. Men skall vara vaken på många oegentligheter och rävspel i verksamhetsområdet. Under “söndriga personbilar köpes” radas skilda skrotnissar upp i Dagens Nyheters för bilskrot med säljbudskap. Lockbeten, som ersättning med 10 000-tals kr, efterträds varandra. Förtjänsten av ett fragmenterat fordon överkommer inte ens tredjedel av utlovat betalning. Så dessa skumma bolag, som inte ingår i de ackrediterade bilskrotarna, kan inte erlägga det beloppet för ett fordon, som skall demonteras med laglig redogörelse. Det kommer säljaren så småningom förstå. Ett förslag är att köra på på ett överenskommet summa då och kontakta en seriös spekulant, som företräder en auktoriserad bilskrot.
Kasserade personbilar från Nättraby hamnar lätt i felaktiga händer
Att trasiga fordon i Nättraby krängs till folk, och deras syfte är att återföra bilarna i trafik, är ett ökande besvär. Och många gånger händer det utan fordonsinnehavarens medvetande. Tyvärr är det försent, att rättsvetenskapligt rätta till en dylik oegentlighet längre fram. Enbart ett påskrivet mottagningsbevis med skrotintyg, av en legitimerad bilskrot eller av likvärdig avtalad firma, kan avstyra blivande problem. Detta skrotintyget är också till grund för Trafikstyrelsens bortplockning i vägregistret. När skrotbilar säljes har fordonsägarna mycket att uppmärksamma. Intentionen, att få sin bil skrotad med återvinning, i ett ändlöst och klimatförnuftigt kretsbana, är otryggt före den hamnat på en legitimerad bildemontering. Kan bilinnehavaren personligen ta in sin skrotbil är det inga bekymmer, man kan då även förvänta sig den bästa betalningen. Måste bärgningsbil anlitas finns ändå chans att få ersättning och garantera skrotbilens destination. För transport av ett kasserat fordon, som klassas klimatfarligt avfall, fordras behörighet från Transportstyrelsen. Det här kan granskas på företagets hemsida innan uppdrag. Igenom erhållande av ett utskrivet mottagningsbevis med bilskrotningsintyg, i växling av reg. bevis del 2, kan säljaren räkna med sig, att den gamla “pärlan” hanteras riktigt och på ett miljöförståndigt förfarande.