Det kostar inte något att lämna sin bil för skrotning i Ludvika. Vice versa kan söndriga personbilar avyttras med bra betalning från flera av landets legitimerade skrotfirmor. Men det var inte många år sedan läget var tvärtom. Då kostade det en rejäl slant för att få ett bilskrotsintyg med kvittens från Transportstyrelsen. Och kanske var det alla övergivna vrak i naturen, som förorsakade den stora utvecklingen. Via Naturvårdsverkets ingripande påbörjades en komplicerad demonteringsskeende av fordonstillverkarna.
Kravet på bilskrot var stenhård. Åtminstone nittiofem % av vrakens vikt skulle återgå till återvinning. För att förenkla utvecklingen ställdes lika hårda anspråk igenom bilskrotningsskeende till bildemonteringarna för att dessa skulle få kvarhålla sin tillstånd. Fortsättningsvis ställdes krav till bilproducenterna att defekta bilar skulle hämta in till de godkända företagen. Men det här har inte lyckats på samma sätt som för återvinningen. Även fortsättningsvis finns en del trasiga fordon på konstiga platser trots den stora betalningen från vissa bildemonteringar.
En uttjänt bil från Ludvika kan avyttras med god ersättning
Den påhittiga ägaren kränger i dag sin defekta personbil i Ludvika med en ersättning, som tydligt överkommer den nedlagda statliga skrotpremien. Det föreligger flera spekulanter. Skrotfirmor med självplock av beg. reservdelar erbjuder vanligtvis mer ersättning för en ålderstigen Peugeot. Men det gäller att vara vaken på en del bedrägerier och ojustheter i branschen. Under ”söndriga personbilar köpes” spaltas olika skrothandlare upp i Metros reklam. Lockar med betalning med 10 000-tals kr, efterträds varandra.
Förtjänsten av en skrotad uttjänt bil överkommer inte ens 1/3 av lovat betalning. Så dessa svarta företag, som inte tillhör de ackrediterade bildemonteringarna, kan inte betala de pengarna för ett uttjänt fordon, som ska skrotas med legal redovisning. Det kommer försäljaren snart underfund med. Ett förslag är att hålla fast på ett enat pris då och hör med en ärlig köpare, som företräder en certifierad bilåtervinnare.
Trasiga fordon från Ludvika lagas istället för att skrotas
Att trasiga fordon i Ludvika krängs till individer, deras intention är att åter föra in bilarna i trafik, är ett ökande problem. Flera gånger händer det utan bilinnehavarens insikt. Beklagligtvis är det försent, att juridiskt korrigera en dylik bedrägeri framöver. Uteslutande ett påskrivet mottagningskvitto med skrotningsintyg, av en certifierad skrot eller av likvärdig avtalad aktör, kan avstyra kommande problem. Detta skrotningsintyget ligger dessutom till underlag för Trafikstyrelsens avregistrering i vägregistret. När defekta bilar saluförs har fordonsinnehavarna mycket att beakta. Avsikten, att få sin bil skrotad med demontering, i ett ständigt och naturförnuftigt kretscykel, är otryggt före den är lämnad på en legitimerad skrotfirma. Kan ägaren personligen ta in sin uttjänta bil är problemet löst, och han kan också förvänta sig den bästa ersättningen. Ska bärgningsbil engageras finns likväl potential att få betalning samt garantera bilens mål. För bärgning av en uttjänt bil, som stämplas miljökritiskt avfall, fordras behörighet från Länsstyrelsen. Detta kan granskas på företagets nätsida innan bokning. Igenom mottagande av ett undertecknat mottagningsbekräftelse med bilskrotningsintyg, i växling av registreringsbeviset, kan bilinnehavaren förvänta sig sig, att den ålderstigna ”rariteten” behandlas adekvat och på ett naturförståndigt förfarande.