Hur skulle bilarna i landet sett ut utan föreskrifter på fordonskontroll i Helsingborg? Man måste gå bakåt i tiden till slutet av femtio-talet för att få besvarande på angelägenheten. Men det är inte svårt att antaga. Ingenting annat än katastrof och förödelse. Det hade möjligtvis räckt att minska högsta farten till femtio km/h i trafiken. Men fler trubbel skapades av den statliga bilbesiktningen, som började som monopolbolag för femtio år sedan. Som många andra handhades det inte speciellt väl. Oerhörda väntetider vid bokning, även bristfälligheterna skrota bilen vid försök till ombokning för personbilsinspektion i Helsingborg ledde till flera tvingade körförbud. Och fordonsägarna protesterade över dessa konsekvenser. Så regeringen släppte bilbesiktningen lös genom avreglering år 2010.
Flertalet lockade aktörer väntade för att starta en oberoende bilprovning. Så småningom blev branschen överetablerad med stora bekymmer. För fordonsägaren förändrades inte den besynnerliga föreställningen strax före kommande översyn. Det värsta som kunde äga rum var att få ett kategori 3-fel i protokollet. Reparationen skulle slå omilt i portmonnän, då däremot en verkstad gnuggade händerna inför ett vinstgivande insats. Men båda borde vara eftertänksam om den certifierade bildemonteringen, som med förvissning förberett för blivande fordonsskrotningar med en miljövänliga skrotningar. Så när tiden är kommen för den bindande bilbesiktningen i Helsingborg är det enbart att köra in på närmaste besiktning.
Ändrade stadgar för personbilsbesiktning i Helsingborg leder vanligtvis till vite
Men flera riktlinjer har just justerats. Nu innefattar inte kontrolltidpunkten grundad på nummerskyltens slutsiffran. Inte heller är den bindande kallelsen kvar. Därför måste bilägaren personligen att observera tidpunkten för fordonskontroll i Helsingborg. Missas det här får fordonet körförbud. Och skulle personbilen stoppas av länsman, kostar det 1 500 kronor i böter. Det är bilinnehavarens förpliktelse att känna till detta faktum. Statskassan uppskattar dock växa med ett antal miljoner kr från slarviga bilägare.
Fordonsägare avgör personligen tillfälle för personbilskontrollen i Helsingborg
Men han/hon kan själv avgöra, när den 1 tillsynen i Helsingborg bör genomföras. Senast trettiosex månader efter att personbilen tagits i bruk skall detta ske. 2 gången är efter tjugofyra månader. Därnäst ska personbilen provas årligen. På Transportstyrelsens webbsida kan datumet lätt påträffas. Surfa in på deras webbsida och skriv in nummerskyltens nummer, så återfinns tiden där. Felaktigheterna eller bristerna som påträffas delas in i 3 kategorier. En kategori ett-felaktighet medför att den behöver åtgärdas innan nästa års-inspektion. Ett kategori 2-påpekande betyder, att det måste repareras inom en viss tid med ombesiktning som påföljd. Klass tre-anmärkning är ett säkerhetsfel, som ger körförbud omedelbart. Bilen får endast bärgas från fordonsinspektionen i Helsingborg.
Det här leder ofta till skrotning på en ackrediterad bilskrot, som har tillstånd att skrota fordon med skrotcertifikat för bortplockning från Transportstyrelsen register. Uppmärksamma att många missar att laga enkla klass ett-påpekande. Men sådan flyttas upp en kategori med begäran på ombesiktning vid framtida granskning.
Meningslösa felaktigheter observeras av fordonsinspektionen i Helsingborg
Det kan vara ekonomiskt lönsamt att utföra en simpel självkontroll innan besiktningen i Helsingborg. Märkligt nog är det brister med enkla ingripanden, som blottar kategori två-bristerna. Att fixa en lampa innebär en del tillfällen, att personbilen godkänns utan efterkontroll för fordonskontrollen i Helsingborg. Nummerskyltslampor leder statistiken, men följs tätt av positions- och halvljus-anmärkningar. Skifte av en trasig ljuskälla kan möjligen förefalla besvärlig för flera. Men det återfinns enkla anvisningar med filmer för de flesta fordonsmärkena i You Tube. Ett annat frekvent fel på äldre fordon är att motorlampans larmbelysning på instrumentbrädet inte slocknar. De flesta bilinspektörer avslöjar den listiga knepet att rycka bort glödlampan. Men felaktigheten visar på, att motorn konsumerar omotiverat mycket diesel, så avgasutsläppet ökar kanske över vad som är okey. Sonden är fastsatt på avgasröret vid katalysatorrenaren och är enkel att byta ut. Den kan köpas till Saab från Mekonomen under tusenlappen.
Oljetrycksgivare på bilskrot till Plymouth i Göteborg
Risken är stor att det här enkla felet kan tolkas som ett fel i katalysatorn. I sådana fall kan priset för vissa fordonsmärken överstiga 30 000 kr. Även påpekanden på utslitna bildäck är frekventa för besiktning i Helsingborg. Statistiskt är det många som krävs på ombesiktning med nya hjul. Det är märkligt, i och med att det är väldigt enkelt att kontrollera för bilinnehavaren. Kraven är minst 1,6 millimeter mönster sommartid och tre mm på vintern. Friktionen mot vägen minskar på däck under tre millimeter. Så testande under vintern kan ställa till med onödiga trubbel. Men med enkla medel kan avgiften, på grund av den årliga biltillsynen i Helsingborg, hållas till ett minimum av den kloke fordonsinnehavaren.