Det fanns en tid, då sträckan för bilskrotning i Fjugesta blott var ett stenkast långt. Skrotföretagen levde på pengarna från bilägarna för återvinning av bilen och avregistrering. Det utgick en obligatorisk skrotbilspremie, som var ett valmöjlighet till lagstridig avhysning.
När ersättningen försvann blev det mer lönsamt för bilinnehavaren, när skrotbilen övergavs i miljön. Då trädde Naturvårdsverket in på scenen med järnhand. Biltillverkarna beordrades med hopsamling och bildemontering i Fjugesta. Skrotbilarna skulle tillika återvinnas till ett tidlös cykel vid nyproduktion. Ord och inga visor som skickades vidare. Några bildemonteringar utsågs i systemet som certifierade att skriva ut skrotbevis för avfärdande hos Trafikstyrelsen. På grund av de här fördelar till några få bilskrotar, medför att ett stort antal andra bildemonteringar lägga ner verksamheten eller förändra kursen för företaget.
Ny organisation underlättar för bilskrotning i Fjugesta
Bilproducenterna fick i uppgift att organisera Naturvårdsverkets begäran för att skrota en bil i Fjugesta. Därtill gavs hänvisning till insamling och demontering av skrotbilar, som vanligtvis övergetts någonstans. Motiven för de här naturdåd var bilinnehavarens kostnadsbesparing för att skrota bilen. Många insända artiklar i Hudiksvalls Tidning angav Trafikstyrelsens försumlighet att förhindra dessa dumheter.
Detta uppgavs som en anledning i den nya lagen med avgiftsfri återvinning av bilar i Fjugesta. Fordonstillverkarna erhöll uppdraget att stifta en inrättning, som hade kunskap att effektuera uppställda syfte. Så de första konkreta är tillåtna skrotföretagen inrättades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras ensamrätt att utställa mottagningskvitto med bilskrotningsintyg existerar inte längre. En godkänd bildemontering får sin auktorisation från Länsstyrelsen. En skriftlig begäran ska bifallas av naturmyndigheten, som synar att den kommande bilskroten lyder Trafikstyrelsens begäran enligt ”Bilskrotningsförordningen”.
Bilskrotning i Fjugesta ger ersättning
Ett uttjänt fordon klassas som naturfarligt avfall, och måste transporteras och rensas på all hälsofarliga vätskor på en bildemontering i Fjugesta, efter de tuffa Miljövårdsverkets yrkande. De här instruerar i detalj hur de ska skrota bilen och de olika bildemonteringarnas konstruktioner skall utarbetas för att beviljas.
En skrotad Lotus från från Göteborg på bilskrot kan förorsaka framtida problem
Lika ordentligt framställs rensning av klimatfördärvliga komponenter, vätskor och material. Demontering, användning och förvaring måste beviljas av miljögranskare årligen. Efter saneringen är vraket inte längre ett miljövådligt avfall utan fraktas till fragmentering och smältning. I dag är målsättningen 95 procent regression till ett ideligen kretslopp i nyframställning uppnått. Det medför att fordonsägarna kan skrota bilen i Fjugesta med betalning, som kan uppgå till flera tusen kronor. Före skrotning av fordonet tillhandahåller några bilskrotar självplock av begagnade bildelar. Besökare kan påträffa bildelar till en Chevrolet till rena fantasipriser. Det existerar också auktoriserade bärgningsföretag, som transporterar bilar, för återvinning av personbilar i Fjugesta, med ersättning. Regler för hanteringen av det naturhotande avfallet förefinns i Miljövårdsverkets specifika licens till bärgaren. En framtida Konsument kan enkelt kolla detta på anlitat firmans sajt inför bokning.