Skrotade Alfa Romeo-Alfasud bilar rustas upp

Under nuvarande coronapandemin är säljande av begagnade Alfa Romeo-Alfasud på väg att slå rekord. Via ihärdig miljömässiga beskyllningar och politiska ställningstagande har en långsam men säker transfer från bilåkande till kollektivåkning uppmärksammats.

I första hand är det resor till jobbet som ändrats. Det föreligger inget tvivel om att förbränningsmotorerna orsakar en tredjedel av Jordens totala koldioxidutsläpp. Att dessa åstadkommer allvarliga miljökatastrofer igenom omvandling är likaså bilskrot Göteborg ett bevisat fakta. Regeringens beslut om chockhöjda fordonsskatter och dieselpriser ihop med trängselskatter ha effekt på även fordons trafik negativt. Så många års framsteg visar på en nedåtgående riktning för fossildrivna bilar. Men det krävs inte så mycket för att alla uppfattningar ska revolutionera. Besiktigade Alfa Romeo-Alfasud har återerövrat tronen för resandet.

Alfa Romeo-Alfasud konkurrerar med kollektivtrafiken

Generella rekommendationer från Regeringen, som två meters avstånd och munskyddens lägre betydelse, har ökat människors olust att använda kollektivt. Att regeringens därtill tipsar gemene man att köra bil rubbar inte misstroendet.

Men alla av familjemedlemmarna har inte möjlighet att utnyttja en personbil. Därför är det viktigare än allt annat att anskaffa ännu en körduglig Alfa Romeo-Alfasud, så att alla i familjen kan åka på ett betryggande vis. För referenserna i all heder, fungerar nog tvåmeters-regeln för sittande människor. Men för personer i rotation på besvärliga utrymmen gestaltas det mer som en önsketänkande. För den skull ska införskaffade av en andrabil behandlas med förtur.

Uttjänta Alfa Romeo-Alfasud rullar vidare

Prisvärda begagnade Alfa Romeo-Alfasud med stora CO2-föroreningar och usel trafiksäkerhet kan i en del fall betraktas som skrotbilar. Med undantag av att återvinna fordon har de blivit attraktiva för den samordnade brottsligheten för otillåten utrikeshandel framför allt till Väst-Afrika. Där är förtjänsten sisådär 10 gånger mer än liknande svenska priser. Och det har vuxit fram flertalet små verkstäder, som med primitiva reparationer kan få rostiga trafikfarliga Alfa Romeo-Alfasud godkända genom en bilbesiktning. Så tävlingen förekommer allaredan för familjefadern, som är på jakt efter en prisvärd begagnad andra-bil.

Pandemin ändrar förutsättningar för Alfa Romeo-Alfasud

Legitimerade bilskrotar, som mestadels skrotar fordon för reservdelar, lockar fordonsägare med stora ersättningar. Några naturvänner har valt att överlämna personbilarna här med gott samvete, igenom att avvärja vidare åkande av naturförsämring och lägre trafiktrygga personbilar.

Alla fordon når inte bilskrotning i Arboga

Men igenom farhågan att resa kollektivt suget efter den gamla bilen ökat priserna. De kasserade bilarna förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Klimat och trygghetsförfrågan kommer i skuggan av hushållets trygghet under tvungna turer. Så de här prisvärda begagnade Alfa Romeo-Alfasud går åt som smör i solsken. Ur naturaspekt är det ett steg tillbaka flera årtionden. Och frågan är omöjlig att undvara. Kommer den att stanna där för alltid?

Alla fordon når inte bilskrotning i Ellös

Alla fordon når inte bilskrotning i Ellös

Alternativt för att lämna det uttjänta fordonet för återvinning i Ellös beslutar flera fordonsägare att efterlämna sin personbil i det gröna. De lokala myndigheterna fick massor av beskyllningar till följd av den växande klimatnedgången, som dessa skrotbilar åsamkar mark och vatten.

Skrotade Peugeot-3007 rustas upp

Skrotade Peugeot-3007 rustas upp

Under rådande coronapandemin är avyttring av begagnade Peugeot-3007 på väg att slå rekord. Genom ihärdig klimatmässiga klander och politiska beslut har en sakta men säker transfer från bilåkande till kollektivåkning uppmärksammats.