Skrotade Kia-Magentis bilar rustas upp

Under pågående covid-19 är avyttring av besiktigade Kia-Magentis på väg att slå rekord. Via ihärdig klimatmässiga klander och politiska beslut har en långsam men säker förändring från bilåkande till bussresor registrerats. I första hand är det resor till jobbet som påverkats. Det råder inget tvivel om att fossila bränslen producerar en tredjedel av världens totala avgaser.

Att dessa åstadkommer farliga förödelse igenom förvandling är likaså ett bevisat fakta. Politiska beslut om chockhöjda fordonsskatter och bensinpriser tillsammans med skatt på trängsel berör även fordons trafik dåligt. Så många års framåtskridande visar på en dalande trend för bensindrivna bilar. Men det krävs inte så mycket för att alla föreställningar ska vändas upp och ner. Kördugliga Kia-Magentis har återerövrat tronen för resandet.

Kia-Magentis konkurrerar med kollektivtrafiken

Vanliga uppmaningar från Folkhälsomyndigheten, som skrota bilen Göteborg två meters distans och munskyddens mindre betydenhet, har ökat allmänhetens motsträvighet att åka spårvagn. Att riksdagens därtill uppmanar allmänheten att köra bil förändrar inte misstron. Men alla av familjemedlemmarna har inte tillgång till något fordon. Fördenskull är det mer betydelsefullt än allt annat att erhålla ytterligare en äldre Kia-Magentis, så att alla i familjen kan färdas på ett tryggt vis.

För rekommendationerna i all anseende, fungerar nog 2 m-föreskriften för sittande personer. Men för människor i rörelse på begränsade ytor framställs det mer som en utopi. Av den anledningen bör förvärvande av en andrabil prioriteras som nummer ett.

Uttjänta Kia-Magentis rullar vidare

Bättre begagnade Kia-Magentis med stora CO2avgaser och oduglig trafiktrygghet kan i de flesta fall betraktas som skrotbilar. Förutom att återvinna bilen har de blivit attraktiva för den olagliga kriminaliteten för otillåten utrikeshandel framför allt till Nigeria. Där är försäljningspriset sisådär 10 gånger mer än liknande svenska priser. Och det har vuxit fram många små bilverkstäder, som med simpla förbättringar kan få de uttjänta Kia-Magentis godkända igenom en bilbesiktning. Så kampen råder allaredan för familjefadern, som är på jakt efter en billig äldre andra-bil.

Bilvrak i Mjölby skall lämnas till en bilskrot & inte till bilkyrkogård

Ackrediterade bildemonteringar, som normalt kasserar bilen för bildelar, attraherar fordonsägare med höga ersättningar. Några miljökamrater har valt att lämna bilarna här med god ansvarskänsla, genom att avbryta ytterligare drift av försvagning och mindre trafiktrygga personbilar. Men igenom ångesten att använda tåg suget efter den gamla bilen trissat upp priserna. De utslitna fordonen kommer att leva vidare. Miljö och ärenden är sekundärt av familjens trygghet under tvungna åkturer. Så dessa bra kördugliga Kia-Magentis går åt som smör i solsken. Ur miljösynpunkt vrids klockan tillbaka många decennier. Och frågan är omöjlig att undvara. Kommer den att stanna där för evigt?

Alla fordon når inte bilskrotning i Bureå

Alla fordon når inte bilskrotning i Bureå

Detta var förr när en bilinnehavare var tvingad att betala för att skrota bilen i Bureå. Före dess begick emellertid en fordonsägare en härlig besparing genom att dumpa sitt fordon i skogen. Utöver den hemska uppenbarelsen innebar de här vraken akuta klimatbesvär via läckande vätskor.

Alla fordon når inte bilskrotning i Byske

Alla fordon når inte bilskrotning i Byske

Det fanns en epok, då avståndet för bildemontering i Byske bara var bakom hörnet. Skrotföretagen livnärde sig till stor del genom pengarna från fordonsinnehavarna för skrotning och avregistrering. Det erlades en obligatorisk bilskrots premie, som var ett alternativ till illegal avhysning.