BMW5-F10 lämnas inte till återvinning

En äldre BMW5-F10 har utan förvarning blivit glödhet på Kvd.se. En hotande omständighet, som coronapandemin, kan raskt ändra på etablerade förfarande och behandlingssätt. Och det är den smittande rädslan för någon omständighet som oftast sätter igång en kedjereaktion. Bilkörning gentemot reas kollektivt är ett exempel. Numera avyttras mycket få nytillverkade personbilar till gemene man, medans handel för kördugliga BMW5-F10 är enorm.

Politiska beslut om chockhöjda bilskatter och dieselpriser och introduktion av trängselskatter har flyttat bilresor till kollektiv åkning. Hushållets andra-bil har skiftats till något annat. Men mitt i det invanda vardagslivet kommer riksdagsbeslut som kastar omkull alla brukliga föreställningar.

BMW5-F10 konkurrerar med kollektivtrafiken

Globala uppmaningar från Folkhälsomyndigheten, som två m distans och munskyddens mindre relevans, har ökat allmänhetens ovillighet att resa kollektivt. Att myndigheterna också uppmanar vanligt folk att använda bilen förändrar bilskrot Göteborg inte skepticismen.

Men alla av familjemedlemmarna har inte tillgång till en personbil. Därför är det mer betydelsefullt än allt annat att få tag i ännu en gammal BMW5-F10, så att alla i familjen kan färdas på ett lugnt sätt. För rekommendationerna i all anseende, klaffar nog 2 m-regeln för sittande folk. Men för människor i omlopp på trånga områden låter det mer som en önsketänkande. På grund av detta ska införskaffade av en andrabil favoriseras.

Uttjänta BMW5-F10 rullar vidare

Bra besiktigade BMW5-F10 med höga växthusgaser och undermålig trafiksäkerhet kan i en del fall ses som skrotbilar. Med undantag av att återvinna fordon har de blivit attraktiva för den organiserade brottsligheten för illegal export särskilt till Väst-Afrika. Där är förtjänsten uppskattningsvis 10 gånger mer än motsvarande svenska priser. Och det har startats en mängd små verkstäder, som med primitiva medel kan få rostiga trafikfarliga BMW5-F10 godkända igenom en bilbesiktning. Så tävlingen existerar allaredan för familjen, som är på jakt efter en prisvärd besiktigad andra-bil.

Alla fordon når inte bilskrotning i Gunnebo

Ackrediterade skrotföretag, som generellt skrotar fordon för demontering, attraherar bilinnehavare med stora ersättningar. Några klimataktivister har valt att lämna fordonen här med god ansvarskänsla, igenom att avbryta vidare farande av miljöförsämring och mindre trafiktrygga bilar. Men via rädslan att åka spårvagnar suget efter den gamla bilen höjt priserna. De kasserade bilarna förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Natur och trygghetsfrågor kommer i skuggan av familjens säkerhet under tvungna turer. Så de här bra besiktigade BMW5-F10 går åt som smör i solsken. Ur miljösynvinkel är det ett steg tillbaka otaliga årtionden. Och frågan är oumbärlig. Kommer den att stanna där för alltid?

Alla fordon når inte bilskrotning i Bräcke

Alla fordon når inte bilskrotning i Bräcke

Samtliga personbilar når förr eller senare sin slutdestination, som borde vara överlämning för bilskrotning i Bräcke. Men skrotbilarna har aldrig haft en definitiv slutdestination. Troligtvis blir det tufft att nå en sådan också i framtiden.

Skrotade Kia-Optima bilar rustas upp

Skrotade Kia-Optima bilar rustas upp

Under närvarande virus sjukdomen är handel av kördugliga Kia-Optima på väg att slå rekord. Igenom ihållande klimatmässiga klander och politiska beslut har en bromsande men säker förändring från bilåkande till bilskrot Göteborg kollektivåkning noterats.