När den statliga skrotningspremien upphörde, slutade all betalning för skrotar i Kisa och nervositet infann sig på länets skrotföretag. Ängslan sjönk inte, då det yppade sig att det gällde vissa certifierade bildemonteringar. De här fick i utbyte privilegium att skriva ut skrotningsintyg för avregistrering på Trafikstyrelsen. Visserligen försvann en stor del av vinsterna, men de landa som alternativ i en situation, som renderade hyggliga tillfällen för tillkommande tider.
Enligt svenska miljölagar ansvarar en bilägare för bilen tills den är inlämnat till en bilskrot i Kisa och avregistrerad. Den här realiteten förändrade, att de certifierade skrotföretagen fick ett monopol. Utan chans att slutföra en tillåten skrotning, blev otaliga bilskrotar av med konsumenterna. De skulle heller inte klara av att skrota bilen utan kostnad. Den kalla realiteten besannades med en del avvecklade bilskrotar i Kisa.
Ny organisation underlättar för bilskrotning i Kisa
Bilproducenterna erhöll uppdraget att planera Länsstyrelsens fordran för att skrota en bil i Kisa. Därtill gavs riktlinjer till insamling och skrotning av fordonsvrak, som ideligen övergavs någonstans. Orsaken för de här klimatdåd var fordonsinnehavarens besparing av kostnaden för skrotningen av bilen. Flera publicerade rapporter i Expressen anklagade Miljövårdsverkets försumlighet att avbryta dessa ofog. Det här uppgavs som en anledning i den nya författningen med avgiftsfri bildemontering i Kisa.
Bilfabrikanterna erhöll i uppgift att grunda en organisation, som behärskade effektuera uppställda syftemål. Så de första verkligt certifierade bildemonteringarna grundades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras privilegium att avge mottagningskvitto med bilskrotningsintyg existerar inte nuförtiden. En certifierad bildemontering får sitt tillstånd skrota bilen från Trafikstyrelsen. En skriftlig begäran måste bifallas av miljöförvaltningen, som kontrollerar att den kommande bilskroten åtföljer Trafikstyrelsens begäran enligt ”bilskrotsbestämmelsen”.
Bilskrotning i Kisa ger ersättning
En kasserad bil som är övergiven rankas som miljöfarligt avfall, och måste transporteras och saneras på en bildemontering i Kisa, efter de tuffa Miljövårdsverkets yrkande. De här instruerar i sin helhet hur de olika företagens anordningar skall formges för att tillåtas. Lika minutiöst redovisas rengöring av naturgiftiga reservdelar, oljor och substanser. Skrotning, hantering och förvaring tvingas sanktioneras av miljötillsynsman årligen. Efter demontering av hälsofarligt material är bilvraket inte längre ett klimatskadligt avfall utan transporteras till uppdelning och recycling.
Nu för tiden är målsättningen 95 procent återgång till ett ideligen kretslopp i nytillverkning åstadkommit. Och det betyder att fordonsinnehavarna kan skrota sitt fordon i Kisa med betalning, som kan ge ett par tusenlappar för en uttjänt bil. Före fragmentering tillåter några bildemonteringar att skruva ner bildelar själv från skrotbilen. Konsumenter kan finna delar till en Nissan till rena drömpriser. Det råder dessutom certifierade bärgare, som fraktar bilar, för bilskrotning i Kisa, med betalning. Bestämmelser för bearbetning av det naturaggressiva avfallet återfinns i Trafikverkets specifika tillstånd till bärgningsfirmorna. En blivande beställare kan enkelt inspektera detta på anlitat företags webbsajt före tjänst.