Länsstyrelsen är orsaken till en av de massiva verksamhetsmoderniseringarna i landet. De flesta bildemonteringar som skrota bilen levde på bildemontering med ersättning. Så länge den obligatoriska skrotpremien existerade, var legitim bildemontering i Blomstermåla en valmöjlighet till en klimatvådlig dumpning. När den upphörde tvingades storklubban upp i dagen och det var Riksdagen som hade handen på greppet.
Biltillverkarna bedömdes vara ansvariga för insamling av skrotbilar med gratis återvinning i Blomstermåla. Bilfabrikanter utsåg under tiden somliga ackrediterade bilskrotar, som övertog skrotningen. Men i gengäld fick bara dessa valda bilskrotarna status att skriva ut skrotningsbevis för bortplockning på centrala bilregistret hos Länsstyrelsen. På det här sättet godkändes enbart ett fåtal skrotningsföretag tillstånd från bilproducenterna. Alla andra fick ta ersättning vid lämning av skrotbilen, men undanhölls rätten att fullgöra en laglig återvinning av bilar i Blomstermåla. Många av företagslikvideringarna i närheten kom som ett brev med posten.
Ny organisation underlättar för bilskrotning i Blomstermåla
Biltillverkarna fick i uppgift att organisera Transportstyrelsens krav för att skrota en bil i Blomstermåla . Dessutom gavs direktiv till insamling och bilskrotning av skrotbilar, som ideligen övergavs i naturen. Skälet för dessa naturförsyndelser var fordonsinnehavarens kostnadsbesparing för bilskrotningen. Flertalet publicerade artiklar i Gotlands Allahanda anklagade Miljövårdsverkets slarv att avstyra dessa dumheter.
Det här utpekades som en av skälen i den nya författningen med gratis bilskrotning i Blomstermåla. BilSweden erhöll i uppgift att skapa en inrättning, som behärskade effektuera ställda ändamål. Så de första faktiska berättigade bilskrotarna grundades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras privilegium att utfärda mottagningskvitto med skrotningsintyg förekommer inte idag. En certifierad bilåtervinnare får sin auktorisation från Naturvårdsverket. En ansökan måste godkännas av naturstyrelsen, som kollar att den kommande bilskroten åtföljer Trafikverkets föreskrifter enligt ”Bilskrotningsförordningen”.
Bilskrotning i Blomstermåla ger ersättning
En kasserad bil som är övergiven kategoriseras som klimatfarligt avfall, och måste fraktas och rensas på all hälsofarliga vätskor på en skrotfirma i Blomstermåla, enligt Naturvårdsverkets begäran. Dessa upplyser i sin helhet hur de olika bilskrotarnas konstruktioner skall formges för att tillåtas. Lika grundligt redovisas saneringen av klimatvådliga komponenter, vätskor och substanser. Demontering, handhavande och lagring måste beviljas av klimatkontrollant årsvis.
Vad krävs för att skrota en bil?
Efter saneringen är skrotbilen inte längre ett klimatfarligt avfall utan transporteras till sönderdelning och regenerering. I dag är riktpunkten nittiofem % återgång till ett ständigt kretslopp i nyframställning nått. Det betyder att bilinnehavarna kan skrota bilen i Blomstermåla med betalning, som kan uppgå till flera tusen kronor. Före återvinning av bilen tillåter en del bilskrotar att skruva ner bildelar själv från skrotbilen. Köpare kan finna reservdelar till en Lada till rena vrakpriser. Det finns dessutom certifierade bilbärgare, som fraktar fordon, för skrotning i Blomstermåla, med ersättning. Regler för bearbetning av det naturfarliga avfallet återfinns i Trafikstyrelsens unika licens till bärgaren. En blivande Konsument kan lätt avsyna detta på lejda bolagets nätsida inför beställningen.