Det är bara ett årtionde, som söndriga personbilar i Skelleftehamn endast kunde saluföras för ombyggnad av en PV 544 till EPA-traktor. Och det var mindre än 1 promille av antalet. Många av de oanvändbara skrotbilarna hamnade som klimatmonster i miljön, som ett konklusion av kostnadsfri skrotning. En avslutad statlig skrotningspremie ändrade inte situationen. Då tog en handlingskraftig individ i Länsstyrelsen fram piskan. Hårda förordningar till alla bilproducenter och godkända skrotföretag verbaliserades. Kostnadsfri skrotning av fordon för bilinnehavarna med biltillverkarna som ersättningsskyldiga, var det första påbudet.
Ihopsamling och demontering av bilvraken till nästan hundra procent av tyngden var nästa begäran. Igenom den aktuella skrotningslagen vände samma departement upp och ned på landets skrotar. De stenhårda miljöyrkanden var grunden för en av landets största bolagsavvecklingar. Men dekreten utgjorde basen till fordonsvrakens förändring. Defekta och penningslukande bilvrak kan ge ägaren en angenäm ekonomisk överraskning.
En kasserad bil som är skrot i Skelleftehamn kan säljas med duglig betalning
Den kloke bilägaren saluför nuförtiden sin defekta personbil i Skelleftehamn med en ersättning, som klart överträffar den indragna obligatoriska skrotningspremien. Det förekommer många köpare. Skrotar med egenplock av begagnade reservdelar erbjuder vanligtvis mer ersättning för en gammal Daewoo. Men det gäller att vara vaksam på många oegentligheter och tricks i verksamhetsområdet. Under ”trasiga fordon inköps” spaltas olika skrothandlare upp i Alingsåskurirens reklam. Lockbeten, som ersättning med tiotusen-tals kronor, efterträds varandra.
Värdet från bilskrot på bil som är tänkt att skrota överskrider inte ens 1/3 av lovat peng. Så dessa svarta fiktiva affärsrörelser, som inte tillhör de ackrediterade skrotföretagen, kan inte betala de pengarna för en bil, som måste skrotas med legitim deklaration. Det kommer kunden snart fatta. Ett tips är att hålla fast på ett överenskommet belopp då och kontakta en uppriktig kund, som företräder en auktoriserad skrotfirma.
Uttjänta fordon i Skelleftehamn säljs vidare
Att söndriga personbilar i Skelleftehamn avyttras till individer, deras intention är att återföra dessa i trafik, är ett växande problem. De flesta fall händer det utan fordonsinnehavarens kännedom. Dessvärre är det försent, att juridiskt korrigera en dylik oegentlighet i efterhand. Bara ett påskrivet mottagningsintyg med bilskrotsintyg, av en ackrediterad skrot eller av likvärd avtalad rörelse, kan hindra framtida underligheter.
Det här skrotintyget ligger dessutom till underlag för Trafikstyrelsens bortplockning i bilregistret. När defekta bilar krängs har ägarna mycket att ha i åtanke. Intentionen, att skrota sitt fordon med återanvändning, i ett ständigt och miljövänligt kretslopp, är i fara före den hamnat på en behörig skrotfirma. Kan bilinnehavaren själv överlämna in sin skrotbil är problemet löst, man kan då dessutom räkna med den högsta betalningen. Skall hämtning engageras finns likväl chans att få ersättning och säkra skrotbilens destination. För bärgning av en uttjänt bil, som stämplas klimatkritiskt restprodukt, behövs medgivande från Transportstyrelsen. Det här kan kontrolleras på företagets nätsida innan uppdrag. Och genom erhållande av ett påskrivet mottagningskvittens med skrotintyg, i utbyte av registreringsbeviset, kan fordonsägaren räkna med sig, att den ålderstigna ”klenoden” handskas seriöst och på ett naturförståndigt sätt.