När bilskrotningsfonden avvecklades då försvann all ersättning för bilskrotning i Frillesås och nervositet infann sig på landets bilåtervinningar. Och nervositeten sjönk inte, då det yppade sig att det handlade om några legitimerade skrotar. Dessa fick i utbyte monopol att avge skrotintyg för att ta bort den ur bilregistret på Vägverket.
Visserligen förlorades en ansenlig del av vinsterna, men de landa snarare i en händelse, som gav fina möjligheter för framtiden. Enligt svenska miljölagar är det fordonsägarens som är garant för bilen tills den är lämnad till en bilskrot i Frillesås och skrotad. Denna omständigheten förändrade, att de godkända skrotföretagen fick ensamrätt. Utan chans att fullfölja en laglig bildemontering, blev otaliga skrotar av med konsumenterna. De fick heller inte att skrota bilen gratis. Den kärva realiteten bekräftas med en mängd likvidationer på bilskrotar i Frillesås.
Ny organisation underlättar för bilskrotning i Frillesås
Bilfabrikanterna fick i uppgift att organisera myndigheternas villkor för återvinning av fordon i Frillesås. Dessutom gavs direktiv till uppsamling och demontering av fordonsvrak, som ideligen förkastats någonstans. Förklaringen för de här naturdåd var fordonsinnehavarens besparing att skrota bilen av kostnaden för demonteringen av fordonet. Flertalet skrivna referat i Dagens Arbete klandrade myndigheternas lättvindighet att hejda dessa ofog.
Det här angavs som en av skälen i den nya författningen med avgiftsfri skrotning i Frillesås. Bilfabrikanterna fick i uppgift att instifta en inrättning, som kunde utföra inriktade mål. Så de första konkreta legitimerade skrotföretagen grundades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras monopol att skriva ut mottagningsbevis med skrotintyg existerar inte idag. En behörig bilåtervinnare får sin behörighet från Trafikverket. En ansökan måste tillstyrkas av miljöförvaltningen, som granskar att den kommande bilskroten åtföljer Miljövårdsverkets krav enligt ”bilskrotsförordningen”.
Bilskrotning i Frillesås ger ersättning
Ett fordonsvrak rankas som naturvådligt avfall, och ska bortforslas och rensas på all hälsofarliga vätskor på en bildemontering i Frillesås, enligt Länsstyrelsens villkor. Dessa instruerar i sin helhet hur de olika företagens anordningar skall utarbetas för att godkännas. Lika utförligt karakteriseras rengöring av klimatgiftiga reservdelar, vätskor och substanser. Återvinning, behandling och magasinering tvingas godtas av klimatinspektörer en gång var tolfte månad.
Sälj inte en avställd Mustang i Göteborg till obehörig bilskrot
Efter tömning av skadliga ämnen är fordonsvraket inte längre ett klimatgiftigt avfall utan fraktas till uppdelning och återanvändande. Nu för tiden är målsättningen 95 % återgång till ett ideligen kretslopp i nyproduktion uppnått. Det innebär att bilägarna kan skrota bilen i Frillesås med betalning, som kan ge ett par tusenlappar för en uttjänt bil. Före återvinning av bilen tillåter vissa skrotar självplock av begagnade bildelar. Konsumenter kan finna bilreservdelar till en Fiat till rena drömpriser. Det råder dessutom berättigade bärgare, som fraktar bilar, för skrotning i Frillesås, med kompensation. Lagar för hanterande av det naturvådliga avfallet förefinns i Naturvårdsverkets speciella tillstånd till bärgningsföretaget. En framtida beställare kan lätt avsyna detta på lejda företags webbsida innan beställningen.